04 January 2012

Histeria ??

Assalamualaikum .



Histeria , sapa penah tengok orang kena Histeria ? tak best pun , taku lagi ada . Orang yang kena histeria ni dia akan mengamuk , menjerit-jerit mungkin sebab ada benda dalam badan dia , macam mana pulak dia boleh kena ? salah satu sebabnya mungkin dia ni lemah iman . Cik Pensil penah tengok orang yang kena histeria ni , seram !

 Histeria ni selalunya kena dekat perempuan je , laki jarang sangat nak jumpa . Kenapa histeria ni selalu kena dekat perempuan hahh ? entahlahh .. Cik Pensil pernah dengar , kalau dah sekali makhluk tu masuk dalam badan kita , lepas tu memang senang la dia nak masuk balik .

Lagi satu kalau ada kawan-kawan yang kena histeria , kalau kita yang tak mampu nak tolong dia , tolong jauhkan diri dari orang yang kena histeria tu , sebab nanti boleh kena kat kita jugak , macam merebak la . sebab tu la kalau sorang tu kena sepuluh boleh terkena jugak . Bila sorang kena semua nak tengok , kalau rasa kita ni lemah iman jangan la p tengok , nanti kita pulak yang kena .


Antara punca-punca yang boleh menyebabkan seseorang tu kena Histeria , mungkin dia

  1. Kurang kasih sayang , yang menyebabkan dia pendam masaalah yang dihadapi .
  2. Gangguan mental , emosi yang tidak mampu dikawal .
  3. Terkena Sihir
  4. Akibat kesilapan dan kecuaian sendiri
  5. Suka mendedahkan aurat
  6. Saka iaitu warisan jin pendamping daripada keluarga
  7. Sering lupa kepada Allah s.w.t kurang beramal ibadat dan sering lalai sehingga syaitan berpeluang mencelah masuk ke tubuh badah .
  8. Kurang menamalkan membaca doa-doa tertentu seperti "bismillah" atau "Taawuz" ketika melakukan aktiviti-aktiviti seharian .
  9. Menyukai malah melakukan perangai yang disukai oleh syaitan (menurut hawa nafsu, mengabaikan hal-hal halal ,hatam , memandang remeh pada perkara-perkara mungkar dan maksiat )
  10. Melakukan perbuatan yang bercanggah dah bertentangan dengan ajaran islam seperti permainan-permainan pemujaan roh atau menghadirkan roh , sehingga jin atau sayaitan yang datang menjelma sebagaimana roh tersebut .



Okeyhh tu ja maklumat yang Cik Pensil dapat , selalunya kan histeria ni jadi bila musim exam , mungkin sebab kurang persediaan yang rapi , dah juga lemah semangat .Histeria boleh dirawat dengan berdoa dan mengamalkan berselawat SETIAP MASA .

Jika hati tenang dan sentia ingat Allah dan berselawat kepada Allah , insyaALLAH benda-benda lain tak akan mudah masuk ke dalam sanubari kita .
Tiada jalan lain selain ingat ALLAH , mudah-mudahan kita terhindar dari segala gangguan .









Post a Comment