11 May 2012

Donat Cik Pensil

Assalamualaikum.

Baru-baru ni Cik Pensil ada buat donat, percubaan pertama! :D dah jadi kan bawa la p sekolah bagi dekat jiran meja sebelah. haha. pastu dia tak percaya pulak yang donat tu saya buat, dia kata saya beli. ish2 tak yakin dengan keupayaan cik pensil, tapi makan donat tu sampai habis, haha. 

Lepas tu hari tu kawan Cik Pensil cakap dia tak tau nak masak apa, Cik Pensil pun cadang suruh dia buat donat, tapi cakap tak tau nak buat macam mana. tak susah pun senang ja. kalau ada sesapa rasa nak cuba buat boleh la.



Bahan-Bahan :

- Tepung Gandum 4 cawan

-Gula 2 sudu

- Planta 1 sudu

- Susu tepung 1 sudu / sebagai tambahan ja

- Sedikit Air

- Yis campur dengan air dulu dalam cawan, bagi hancur

- Gula yang telah dikisar


Cara membuat :

-Gaul tepung, gula ,yis , planta, susu tepung.

- Bentukan menjadi bulat. buat lubang di tengah

- Nampak macam dah naik, boleh la goreng, gaulkan pulak dengan gula.

Donat ni pun ada acuan dia, kalau nak jual boleh la guna acuankan sebab nak bagi sama besar, tapi nak makan ja buat ngan tangan lagi senang. Orang kata donat besar-besar tak sedap makan. sebab kena gigit banyak kali, haha. Ikutlah nak buat kecik ka besar ka kan.


SELAMAT MENCUBA!

12 comments:

  1. Salam..urm..terornya.. T___T

    akak pun..tak reti buat..buat2 bukan jadi kuih donat..jadi bonet teruih,ahahahaha

    ReplyDelete
  2. Tinta Lana :

    tak teror pun kak, baru belajar :D
    agak2 la akak nak jadi bonet, hahahah :p

    ReplyDelete
  3. ehem..bole bukak kedai donat lepas abes spm nieh..tak nak pos kat sini ke? :p

    ReplyDelete
  4. farah.fauzi :

    Tak payah tunggu lepas spm lahh. sekarang pun boleh :D

    tak nak :p

    ReplyDelete
  5. Badrina Ibtisam :

    bukan macam, memang pun :D haahak

    ReplyDelete
  6. ya Allah cik pensil laparnya baca entry ni . sob sob sob

    ReplyDelete
  7. wsalam cik pensil,

    sedap nmpak donut 2.. (tngah lapar ni..hehe)

    cara order cik pensil boleh isikan order form di sini..

    = )

    ReplyDelete
  8. byk nye gule :D mintak rase ckit blh :)

    ReplyDelete
  9. Aliff Haikal :

    lapar? mesti tak makan lagi kan? pihh.. pih makan pih :D

    ReplyDelete
  10. sikit kasi hazfee rasa, kalau sedap nanti hazfee suruh cik pensil buat lagi.ekeke :P

    ReplyDelete