21 September 2013

Berudu.

"Buat apa tu?"

"Ni, ayieh nak bela anak buduu.

Parit depan rumah tu habis diteroka budak ni. Tangkap berudu. Dia taruk dalam bekas, pastu diletaknya sikit lumut-lumut. Katanya, berudu tu makan lumut. 

Hal ni, menjadi topik semalam masa Pensil berborak dengan jiran kiri, kanan rumah.

"Kita lagi teruk dulu. Tangkap berudu banyak-banyak pastu boleh pulak bercadang nak jual dekat apek depan rumah. Se-ekor duapuloh sen!buat bisnes berudu."

Habis jari-jari tangan ni bertukar warna jadi purple, reja duk tangkap berudu. Celup ja tangan, pakat duk berumun berudu dah macam anak ikan, gigit tangan. Geli tapi seronok. kehkeh

Nikmat woih, terjun parit, berenang dengan berudu. Sekarang dan besar sikit, sikit jer.. dah tak main dah semua tu. haha



24 comments:

  1. Replies
    1. skrg dah besar sikit kenapa? takut katak ea?

      Delete
    2. Tahniahh2

      dah besar sikit ni, tahu lah yang katak tu kotor. jadi, jauhkanlah diri daripada katak. hehe

      Delete
  2. Suka makan budu.. Tapi tak suka berudu.. hehe

    ReplyDelete
  3. Salam cik pensil...

    Kenangan yg comel ms kecik ye...sekarang dh besar sikit..?sikit je...?stil comel ta tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak wirda ;)

      besar sikit je, tunggu masa nak matang. haha

      Delete
  4. comelnye berudu dalam gambar tu.. pernah gi perkampungan berudu. Masa tu kawasan tapak sekolah baru nak bina, punya la besar kawasan lopak air, memang ada beribu2 berudu..

    ada yg xde kaki, ada yg kaki dua ada yg kaki empat tp masih ada ekor..hak tu yg dok berebut sebab rasa rare masa tu..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkampungan berudu? kampung tu nama Kampung Berudu??

      kaki empat dah nak jadi katak dah la kan? ada beribu2 pun nak berebut? haha. tau, sebab berudu tu comel. haha

      Delete
  5. berudu.. dulu sy suka sauk ikan laga yg warna warni tu.. buah semette buah manggis hee org ganu ghoyak manggis semette..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan laga? ha pastu bagi lawan. ikan tu kena simpan dekat tempat gelap kan? kenapa eh?

      semette, sajalah ditambah kat hujung tu? hehe

      Delete
  6. Hm c0mel brudu tp tak0t nk pgang!!!hahaha.

    ReplyDelete
  7. dulu masa kecil, berudu disangkakan anak ikan. ki ki ki

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah susah nak cam, kalu belum keluar kaki. hehe

      Delete
  8. Hehe.. Samalah Mieza masa kecik2 dulu.. Suka benor main ngan telur katak & tangguk anak berudu.. Tapi takdelah sampai nak bela or nak jual kat apek.. Kihkihkih!
    UNDIAN IKHLAS ANDA DIPERLUKAN!

    ReplyDelete
  9. kekecik berjiwa bisnes..

    kite kekecik kejam..

    tangkap berudu..
    pastu jemur..

    terbayang ikan kering..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.

    eheee, dulu..dan skrg..masih suka tgk berudu, tak tahu pasai pa, geram kot,hahaha

    Kat kampung lu, banyak n senang nak jumpa. Selalu tangkap guna bekas plastik, pastu lepaskan balik.

    Skrg ni..payah nk jumpa..katak banyak ler (-_-)

    ReplyDelete
  11. eeeeeiiiiiiiiii... main beruduuuuuuuu... ankel kecik2 dulu main ipad ja... kuikuikuikui

    ReplyDelete
  12. tangkap berudu? tuan blog tak geli ker?? eeeiii saya pun geli nak main berudu.. sebab mak saya selalu pesan.. jangan main dekat longkang sebab banyak kuman.. kotor..
    selalu jugak kawan kawan saya main tepi parit tangkap berudu.. tapi serius saya geli ... :)

    p/s : kalau ada masa singgah la ke blog saya.. sila komen apa apa yang patut.. saya budak baru belajar.. :) http://cerminmatatebal.blogspot.com/ .. jemput lah yer..

    ReplyDelete