13 November 2012

3 Pesanan Turun Temurun


Assalamualikum .


Dulu saya pernah pergi satu kem . Kem apa eh ? entahla tak ingat , biasalah budak sekolah la katakan . Masa sekolah ni lah nak ikut pegi kem sana sini . Bukan senang kan ?

 Dalam kem tu Slot Motivasi , ada sorang akak ni  bagi ceramah . Akak tu cakap , yang pengetua dia pernah cakap . Ada 3 perkara yang perlu kita buat bersungguh-sungguh dalam dunia ni . Hebat akak ni walaupun dia dah tinggalkan sekolah dia bertahun-tahun tapi masih boleh ingat lagi kata-kata Pengetua dia tu .

First .


"Main bersungguh-sungguh ."




Masa main tu , mainnn ! main bola sepak bola tu biar sampai pecah , kalau gelak , gelak betul-betul sampai terkeluar isi perut . Baru nampak bersungguh-sungguh . hehe .


Kedua .


"Makan  bersungguh - sungguh ."




Bila makan . makan jangan bercakap ! bila bercakap , kita tak dapat fokus pada makanan tu . So , makan jer . Makan sepuas-puasnya , biar kenyang . 

Ketiga .

"Tidur bersungguh - sungguh ."






Katanya .. Letak saja kepala atas bantal . Pejam mata , lupakan apa-apa saja yang berlaku , sedih , gembira .. Jangan fikir apa-apa dah . Kosongkan fikiran . Dan cuba lenyapkan diri anda ! Dan Hari seterusnya , anda akan berasa lebih cergas . Jangan lupa tidur awal :)



Jadikan Hari Esok Lebih Baik Daripada Hari ini . ^_^

41 comments:

  1. wow...nak tidor la nanti....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan , tkde sapa nk menghalang . hehe

      Delete
  2. tapi digalakkan supaya berbual2 time makan. baru la suasana lagi ceria.. hehe. ;p

    dulu cikgu kaunseling aku cakap, ada 3 benda kena buat sungguh2. main, study n ibadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. digalakkan ? nak tercekik ke hapa ? haha .

      owhh .. ingat g pesanan cikgu ? bagus2 .

      Delete
  3. Pesanan ni sebenanye suh kita fokus betul2 kat sesatu bnd yg kita buat kan kan?

    Tapi ada gak kut yg salah paham. Dea maen bersungguh2 sampai tak reti nak mandi petang (untuk budak2). Dea makan bersungguh2 sampai tak fikir makanan yg dea mkn tu buat dea 'terlebih sehat'. & dea tidur bersungguh2 sampai tak igt dunia. Hahaha! :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. pndailah fham sendiri2 dah besar panjang . yang baik kita ambil yang buruk kita jauh2 kan ^_^

      Delete
  4. Seronok jadi budak sekolah.Bila dah jadi cikgu sekolah? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. bil jadi cikgu sekolah ? mohon habiskan ayat . haha .

      ok2 saya try jadi cikgu :D

      Delete
  5. sebab apa kakak tu ingat, sebab ianya beri kesan yang baik pada diri dia.. sebab tu dia ingt pesan pegetuan dia sampai bila2...

    makanya, jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik daripada hari ni.. :)

    cik pensil..sentumm,....!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2 . mesti juga cikgu akak tu baik . sebab tu ingat .

      sentumm tu apa ? kih3

      Delete
  6. Kita jadikan pesananan ni untuk adik2 kita pulak jom.

    ReplyDelete
  7. haha , betul ! semua kena sungguh sungguh .

    ReplyDelete
  8. Paling aku suka yg no dua dan tiga tu makan dan tidur bersungguh2 ^_^

    ReplyDelete

  9. betul. time main, main betul2. time blajar jangan main plak. ahha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sebab tak bersungguh-sungguh >_< hehe

      Delete
  10. salam super sahabat,
    tetap semangat dan sukses selalu ya
    ditunggu kunjungan baliknya :)

    ReplyDelete
  11. salam super sahabat,
    tetap semangat dan sukses selalu ya
    ditunggu kunjungan baliknya :)

    ReplyDelete
  12. Setuju!! Tidoq besungguh-sungguh... kat opis... urghhh...kalaulah.. rumah.. tilam... zzZZzzz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah pegi keja senang . haha >_<

      Delete
  13. tido bersungguh2 tu mun terer la..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. pensil pu terer jugak :D

      nak tgk ? :p

      Delete
  14. part tido tu, akak suka...huhu..tapi xleh la tido manjang kan? nnt otak lembap,huhuhu...:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tk payah tidolah senang . haha . baru kuat . pastu lemh balik >_<

      Delete
  15. oh comel. haha. kesimpulannya, buat ape pon kena sungguh2 ya. Thanks cik pencil.. pandai lukis ni. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. comel ?

      betul2 tak sungguh , tak bermakna lah . haha

      Delete
  16. yg penting..buat sesuatu yg baik dgn bersungguh2.

    ReplyDelete
  17. sangat setuju. semua benda kena buat bersungguh-sungguh. yeah.

    ReplyDelete
  18. buat kerja macam sis nie pun kena bersungguh2 la kan...hehe TQ 4 sharing ye cayanggg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis , buat keja apa pun kena ada kemahuan kalau takda tak danya sungguh2 tu . sesama sis !

      Delete
  19. main.makan.tdo dengan bermatian2...simple...

    tapi tapi, couple bersungguh2 mcm mana pulak? ehhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu buat bermati-matian , nanti keja lain tak boleh pulak buat . haha


      Err .. couple bersungguh2 mcm mana ?
      aku balas kat chatbox hang , nanti aku tulis hang tak baca pulak :3

      Delete
  20. ok sekarang hana nak bersungguh2

    ReplyDelete
  21. semua kena sungguh , terutama time tidur . Bahgia je..haha..=D

    ReplyDelete